İlköğretimin ilk üç yılı, okul öncesi eğitimde olduğu gibi çok önemli. Okula yeni başlayan çocuklar, bireysel farklılıklar nedeniyle okuma ve yazma alanlarında da gelişimsel farklılıklar göstermektedir. Bazı çocuklar okumada, bazı çocuklar da yazmada zorlanabilir. Öğretmenler, veliler eğitimde bireysel farklılık ve kişisel özellikleri dikkate almak durumundadır. Bireylerin gelişimsel özellikleri farklı seyreder. Bunun yanında Özgün Öğrenme Güçlüğü ve Dikkat Eksikliği gibi sorunlar çocuğun başarısını düşürür. Olası sorunlar erken çözülürse, ileriki dönemlerde başarı daha kolaylaşır.
İlköğretimin ilk üç yılı, çocuğun hayatındaki önemli dönemeçlerden biridir. Bazı anne-babalar ve çocuklar bu yıllarda hiç zorlanmazlar. Bazılarında ise durum tersidir. “Çocuğumu dersin başına oturtamıyorum” diyen annelerin yanı sıra “Yazı yazmakta çok zorlanıyor, çizgiler adeta uçuyor, düzgün bir şekil yaptıramıyorum” diyen ebeveynler de var. Kimi çocuk sınıfta okumayı ilk sökenlerden olur. Fakat yazı yazmaktan hiç hoşlanmaz, kimisi de çok güzel yazı yazar, öğretmenin tahtaya yazdıklarını çok güzel bir şekilde defterine geçirirken hiç kitap okumak istemez. Bazı öğrenciler hem yazmada hem de okumada başarılıdır ancak matematiği bir türlü sevemez. Zihinden hesap yapmakta veya problem çözmekte zorlanır. Kimisi çarpmayı kimisi bölmeyi kavrayamaz. Kimisi resim yapmayı çok sever, kimisi de hiç hoşlanmaz. Çok düzgün konuşan, kendisini çok iyi ifade eden bir çocuk, kavramları öğrenmekte zorlanabilir. Her çocuğun ayrı bir gelişim evresi vardır. Okuma yazma ya da sayısal problemler birinci yılda başlayıp diğer yıllarda da devam edebilir. Öğrencilerin çok azı bütün alanlarda başarılıdır. Her öğrencinin mutlaka kuvvetli olduğu yönler olduğu kadar zayıf olduğu yönler vardır.
Bazı zorluklar da sonradan ortaya çıkar. Başlangıçta sorun yaşamayan bir çocuk, ilerledikçe bazı konularda sorun yaşamaya başlayabilir. İlkokula yeni başlayan çocuğun öğretmeni tecrübeli ve dikkatli, anne-babası da öğretmenle uyumlu, işbirliğine açık özellikler taşıması önemlidir. Böylece ilk yıl en fazla olmak üzere ilk üç yılda çocuğun gelişimsel yönden daha zayıf olduğu alanlarda okulda ve evde yapılan tekrarlar ve bilinçli çalışmalarla bütün eğitim hayatında gerekli olan beceriler geliştirilmiş olur.
Veli ve öğretmen işbirliği
Anne-baba (veli) ile öğretmen arasındaki işbirliği yeterli değilse bu kritik dönemde telafi edilemeyen eksiklikler ileride ciddi sorunlara yol açmaktadır. Veli-öğretmen işbirliğinin yetersiz olmasının ise bir çok nedeni vardır: Anne-babanın öğretmenle gerektiği şekilde görüşememeleri, çocuğun okuldaki çalışmaları, davranışları ve evde yapılması gerekenler hakkında bilgi alamamaları, veli-öğretmen işbirliğini engeller. Anne-babanın çocuğa yeteri kadar zaman verememeleri, evde çocuğa göstermeleri gereken ilgiyi gösteremeyip evde gerekli çalışmaları yaptırıp çocuğun derslerine dikkatini vermesini sağlayamamalarına yol açar. Anne-babanın çocukla yeteri kadar ilgilenememesi yeni doğan bir kardeş, bakıma ihtiyaç duyulan bir hasta veya bizzat anne-babanın sağlık sorunları veya annenin çalışması gibi birçok nedenden kaynaklanabilir. Annenin çocuğuyla ilgilenecek vaktinin olmaması durumunda alternatif olarak çocuğun bakımıyla ilgilenecek kişinin çocuğun dersleri ile de ilgilenecek yeterli donanıma, sevgi ve şefkate sahip olması sorunu azaltır.
Öğrenme güçlüğü varsa bu dönemde saptanmalı
Çocuğun normal hatta normalin üstünde zekâya sahip olduğu halde okumada, yazmada ya da matematikten birinde sorunu olmasına yol açan özel öğrenme güçlükleri ciddi sorunlara yol açar. Erken teşhis ve bilhassa okulöncesi eğitim döneminde ve ilköğretimin ilk üç yılında yapılan çalışmalarla bu sorunların büyük ölçüde önlenebileceği ve bu yapısal duruma eşlik eden müstesna becerilerin de erken dönemde geliştirilebileceği de unutulmamalıdır. Okula bu sene başlayacak öğrencilerin, okula alışması ve sevmesi için anne babalar dikkatli olmalıdır. Okula yeni başlayan çocuklar İçin öneriler konusunda soru, görüş ve önerilerinizi yorumlar kısmında paylaşabilirsiniz.
imgelem.com.tr/okula-yeni-baslayan-cocuklar-icin-oneriler/