imgelem Genel Kültür Çok Gezen mi Çok Okuyan mı Bilir?

Çok Gezen mi Çok Okuyan mı Bilir?

Çok gezen mi çok okuyan mı bilir? sorusunun doğru yanıtı kişiden kişiye değişir. Ancak böyle bir yanıt verip işin içinden sıyrılmak da doğru olmaz. Kimilerinin söylediği gibi “Yumurta mı tavuktan, tavuk mu yumurtadan çıkmıştır?” sorusunun yanıtlarını bulmak gibi değildir. Çünkü çok gezmek ya da çok okumanın kişisel özelliklere göre kazanımları farklıdır. Örneğin Ahmet çok okuyarak iyi öğrenirken, Mehmet gezerek, görerek daha çok şeyi öğrenmektedir. Oysa ki asıl soru “Okuyup görmek mi görüp okumak mı daha etkili öğrenmeyi sağlar?” şeklinde olmalıdır. Bu soru bile dünya görüşlerine göre farklı yanıtlar verilebilecek bir sorudur. Öğrenmenin, bilmenin temelini oluşturan yöntem ve teknikler vardır. Bunlar kişilerin var olan bilgi düzeyine göre farklılık gösterir.

Çok okuyan neyi okur, çok gezen nereyi gezer? Bilinecek şey nedir? Gibi sorular sormak mümkündür. Örneğin üçgenin iç açılarının toplamını veya dik üçgende açılardan birinin 60 derece ise diğerinin kaç derece olduğunu bilmenin yolu okumaktır. Oysa ki estetik eserlerin, yapıların güzelliğini görmek için okumak yetmez, görmek gerekir. Örneğin Divriği’deki Ulu Cami’yi kitaplardan okumakla, gidip görmek, duvarlarındaki eşsiz motiflere, işlemelere dokunmak aynı değildir. Yine havada taze ekmek kokusu diyen şairi anlamak için bir fırının önünden geçiyor olmak daha anlamlı gelmelidir.

“Çok gezenin mi, çok okuyanın mı daha çok bildiği” sorusu galiba “çok yaşayan mı bilir çok gezen mi” sorusundan türetilmiştir. Ancak çok yaşayan kişinin, öğrenmeye kapalı olması halinde bilgiyle donanması mümkün değildir. Gezen kişi, yaşamın daha fazla içinde olduğu için daha çok şey öğrenir ve bilir.

Çok gezen mi çok okuyan mı bilir? konusuna dönecek olursak; kişinin öğrenme isteği ve tutkusuyla, bileceği şeye bağlı olmakla birlikte çok okumak daha belirleyicidir. Özellikle bilimsel bilgi için belirleyici olan okumaktır. Bu bilgilere çok gezerek erişmenin yolu belki bilimsel toplantılar, okullar olabilir ama okumak yine de asli önemini korur. Sonuç olarak çok okumanın, çok gezmeden daha çok bilmeyi sağladığını kabul etmek gerekir. En iyisi hem gezmek, hem de okumaktır.

Kaynak: https://www.imgelem.com.tr/cok-gezen-mi-cok-okuyan-mi-bilir

Cevap bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir